Saturday, February 1, 2014

Ustazah ku pesan..

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِيْمِ
"Kalau ada orang ejek kamu, marah kamu, jangan kamu balas balik, tapi ucapkan Alhamdulillah,"
Pesan seorang ustazah kepada murid-murid. Dan salah seorang daripada student ustazah tu aku lah.   Bila aku kenang balik zaman sekolah dulu, aku memang praktikkan apa yang ustazah ajar. Sekali dikenang, aku rasa macam kelakar pun ada. Kelakar sebab membayangkan keadaan aku time tu.

Student A : Hang ni bodoh la..
Aku          : Alhamdulillah. Aku tak kisah hang nak cakap apa, Allah ada.
                  (sambil buat mimik muka ntah papa)

Masa tu aku yakin gila, yang Allah akan balas balik perbuatan orang-orang tuh. Tapi as time goes by, aku semakin meninggalkan sekolah rendah, benda tu dah kurang aku amalkan.

Dalam keadaan aku duduk bersila depan almari baju, hati aku bermonolog

" Tak sangka rupanya, selama ni secara indirectly, aku dah di didik untuk bersyukur dengan ujian Allah. Yelah sekolah rendah dulu, aku budak lagi, tak pandai nak pikiaq papa sangat. Dok berangan nak jadi sailormoon lagi time tuh. So aku buat jela apa yang ustazah suruh. Then sekarang baru aku realised. Ustazah suh cakap Alhamdulillah mesti ada sebab. Tudiaa. dah 23 taun hidup, hari ni baru aku sedaq. MasyaAllah.. "

"Tapi kenapa sekarang ni aku tak boleh jadi macam tu balik ek? Bila orang marah, kata belakang, sakitkan hati aku, aku tak mampu nak ucap Alhamdulillah pun. Sebaliknya aku akan bersedih, menangis,menyendiri,emo tak tentu pasal...mungkin sebab hati ni banyak titik hitam sangat kot, tu yang susah tu. Ada masa keyakinan dekat ALLAH tinggi menggunung, ada masa keyakinan tu macam semut hitam dekat batu hitam. Mungkin macam ni la kot yang dikatakan iman turun naik...haih ntah la kehidupan..."

Senang untuk aku perkatakan, tapi sukar untuk aku praktikkan. Macam biasa sukar atau susah tak bermakna tak boleh kan. Mungkin aku boleh amalkan balik apa yang aku belajar dulu, cuma kena sikit sikit la. In sya Allah boleh kot.

Kita try la noh...






No comments: