Monday, February 17, 2014

Allah ada. Allah tahu

Bismillah~

"Tahan, simpan, pendam. Allah ada. Allah tahu"

Itu antara kata kata yang aku akan "bisikkan" pada hati di saat aku berhadapan dengan situasi yang memerlukan aku memilih di antara "meluahkan" atau "simpan". Sekarang aku lebih banyak menyimpan dari meluah. Mungkin ada masa perit, tapi pada masa yang sama mengajar aku erti meletakkan pergantungan dan pengharapan pada Allah. 
Yakin lah, Allah tu ada. Allah tu Maha Mengetahui. 

Ni ada satu cerita aku nak kongsi, mengenai dua orang sahabat,

Alia : Saya tengok awak sentiasa happy. Seolah olah macam tak ada masalah. Awak memang tak ada masalah ek? 

Anis : hehe. eh tak lah.. Ada jer masalah. mana ada manusia tak ada masalah..hehe

Alia  : tapi saya tak pernah pun dengar awak luahkan masalah awak..

Anis : hehe. saya luah la..

Alia : dekat siapa?

Anis : dekat Dia..dekat Allah. hehe. Allah yang bagi kita ujian, dan masalah, kepada Dia jugakla saya pohon pertolongan. saya yakin Allah tahu apa dalam hati saya. Dan saya yakin hanya Dia mampu membantu saya..hehehe 

Alia : oooo betul jugak ek cakap awak. hehe

Tak semua perkara patut kita kongsi dengan semua orang. Ada benda patut kita simpan, dan biar menjadi rahsia antara kita dengan Allah. Sweetkan. hehe.. On the good side, kita boleh melatih diri kita untuk belajar dan menilai apa yang patut dikongsi dan apa yang tak patut dikongsi. Effect daripada apa yang aku buat ni, aku jadi kurang bercakap. I mean, lebih banyak mendengar daripada bercakap. Well, bagi aku its a good thing.

Mungkin, ada masa kita akan terlepas cakap, tapi tak apa, kita semua tak lari dari melakukan kesilapan. Bila dah sedar kita tersasul atau terlepas cakap, its makes us more alert next time. Perkara macam ni, kena istiqamah. 

Tapi lain orang lain caranya. Mungkin sesetengah orang lebih gemar berkongsi dengan sahabat terdekat atau tulis dalam diari.. Jadi tak ada siapa yang betul atau siapa yang salah. Masing masing ada pandangan tersendiri. (^^).

Wallahua'lam. 



حسبن الله ونعم الوكيل نعم المولى ونعم النصير

"Hasbunallah wa ni'mal wakiil, Ni'mal maulaa wa ni'mal nasir"

Cukup lah Allah sebagai penolong dan Allah sebaik-baik pelindung





No comments: