Monday, December 30, 2013

Syukur itu perlu

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِيْمِ


Alhamdulillah, dalam kesibukan menghadapi peperiksaan, diri ni ambil sedikit waktu untuk menulis atau menaip nota ringkas .hehe (^^). Apa yang nak cuba dikongsi hari ni mengenai syukur. Selalu kita dengar statement begini "bersyukurlah dengan apa yang kita ada" . Bagi yang mampu merasai syukur di dalam hati dengan sebenarnya, alhamdulillah, tapi yang masih belajar untuk bersyukur, usaha lagi. 
In sya Allah kita semua mampu. Susah tapi tak bermakna tak boleh. 

Siapa yang suruh kita bersyukur? Apa kita dapat kalau bersyukur?

Jawapan : ALLAH yang suruh kita bersyukur. Bila ALLAH suruh ganjarannya pasti ada, sama ada di dunia atau di akhirat kelak.

Tak percaya? Sila buka tafsir al-Quran, surah an-nahl:114, di mana Allah berfirman,

"Maka makanlah yang halal lagi baik daripada rezeki yang telah diberikan Allah kepada mu dan syukurilah nikmat Allah jika kamu hanya menyembah kepadaNya"

Selain surah an-nahl, dalam surah Al-Baqarah pun banyak menceritakan mengenai nikmat Allah. Dalam surah Al-Baqarah ada menceritakan tentang Bani Israel yang kufur dengan nikmat Allah. Di sebalik penceritaan mengenai kekufuran mereka, apa yang kita boleh ambil dari kisah mereka adalah, kita perlu bersyukur dengan nikmat Allah. 

Macam mana nak bersyukur? Sejujurnya, lain orang lain caranya dalam memupuk sifat syukur dalam diri. Dan lain orang lain kisahnya dalam mengenal erti syukur. Tapi apa yang selalu orang ajar, kita tengok orang yang bawah dari kita, orang yang kurang daripada kita. 

Kalau kita ada rumah, tengok mereka yang tak ada tempat tinggal.

Kalau kita makan tak habis, bayangkan mereka yang langsung tak mampu nak makan.

Kalau kita tak happy dengan family kita, bayangkan mereka yang kehilangan ibu bapa.

Letakkan diri kita di dalam posisi mereka yang bawah dari kita. Mungkin dengan cara sebegitu, kita mampu menghargai nikmat pemberian Allah kepada kita. Jangan sampai Allah tarik balik nikmat tu, then baru kita nak bersyukur. 

Diri ni belajar mengenal erti syukur, bila salah satu nikmat pemberian Allah disia-siakan dan di tarik balik oleh Allah. Allah hu Robbi, hanya Dia yang mengetahui apa yang dirasakan waktu tu. Mungkin ianya satu ujian dari Allah, namun melalui ujian tu, Allah mengajar aku erti syukur. (^^,). Dan diri ni cuba sedaya yang mampu untuk menghargai dan bersyukur dengan setiap apa yang Allah bagi dalam hidup nih. Ada kala mungkin kita lupa, tapi kita manusia biasa, lupa tu perkara biasa. Sebab tu kena ada yang sentiasa mengingatkan. Wallahua'lam.

 Ni ada doa yang yang diajar Rasulullah kepada Muaz ibn Jabal, 


اللهُمَّ أَعِنِي عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِ
كَ
Allahumma a i'ni a'la zikrika wa syukrika wa husni i'badatik
 
"Ya Allah! Bantulah aku untuk mengingati Mu, bersyukur kepada Mu dan beribadat dengan baik kepada Mu"
Amalkan setiap kali lepas solat, in sya Allah dengan izinNya. 

Allah lebih Mengetahui. 
(^^v)



 

 

No comments: