Monday, December 30, 2013

Kita Berbeza

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِيْمِ


Allah jadikan setiap manusia dengan kemampuan, kekuatan, kebolehan dan kekurangan yang berbeza. Tak bermakna kau mampu mengahadapi sesuatu perkara atau kejadian itu, dia juga mampu dan kuat seperti kau. Tak semestinya kau ada kelebihan sebegitu, dia pun ada. Kadang kala dalam kehidupan, kita tak boleh nak harapkan orang lain juga mampu untuk berada dalam position yang kau berada sekarang , ada masa kita sendiri jugak kena cuba untuk berada dalam position orang lain tu. Kalau kau nak jugak orang tu memiliki kekuatan seperti kau, bantu la dia. Bantu dia bina kekuatan tu dalam diri dia. Disamping kau mendoakan dia.

Andai kau mampu hadapi satu kegagalan, kehilangan, dalam hidup, jangan kau pandang mereka yang tak mampu tu lemah. Mungkin disebalik setiap tangisan dia tu, dia mencuba untuk jadi kuat seperti kau. Kekuatan tu tak akan datang sehari dua, ianya perlu dilatih dan dipupuk. Sebaliknya kau berikanlah dia semangat, jangan hina, jangan rendahkan lagi semangat dia. Dia sedang mencuba. She's/He's trying hard. Bagi masa, kau mungkin tak tahu apa yang dia lalui sekarang. Sebab kau tak pernah nak amek kisah. Apa yang kau kisah  "kalau aku boleh, kenapa dia tak boleh" tu jer.

Gunakan kelebihan dan kekuatan kau wahai sahabat, untuk bantu kelemahan dia. Jangan pernah jemu.

Dan bagi pihak yang selalu mengalami kegagalan dan kehilangan, jangan pernah berputus asa, manusia mungkin akan jemu dengan luahan hati kita, tapi Allah tak pernah jemu. 

"Kadang kala Allah hadirkan mereka yang bermasalah dalam hidup kita, bukan sebagai beban tapi sebagai ujian"

Wallahua'alam.

(-_-)



No comments: